Falsyfikat trojaka olkuskiego z tarczą.


 Od bardzo dawna, bo od początku zeszłego roku po różnych portalach aukcyjnych i między ludźmi krążył oferowany przez kilka różnych osób trojak olkuski Zygmunta III Wazy z 1588 roku. Jest to bardzo rzadki, poszukiwany i dobrze ceniony na aukcjach trojak, o którym kiedyś pisałem nieco tutaj.

Był on oferowany również mi. W lipcu 2019 otrzymałem wiadomość na stronę fanpage'a bloga z ofertą sprzedaży za 4000$.

 Ten króciutki wpis jest jednak zainicjowany przez wczorajsze doświadczenie mojego dobrego znajomego, który zaalarmował mi, iż zdecydował się na kupno monety i był już umówiony, jednak zauważył, że dokładnie ten egzemplarz został wystawiony na nadchodzącej aukcji 5. Numimarketu.

 Sprzedawca tymczasem wysłał mu kolejne zdjęcia monety, wraz z filmikiem. Ku jego zdziwieniu moneta wyglądała już całkiem inaczej niż na wcześniejszych fotografiach. 

W rzeczy samej to już całkiem inny kawałek srebra! Świeżutkie fałszerstwo, wykonane metodą odlewu. Moneta oryginalna posłużyła za wzór do jego wykonania, po czym została sprzedana i trafiła na aukcję Numimarketu. Tymczasem odlew jakby nigdy nic wciąż krąży między ludźmi w ofercie. Ktoś postanowił w ten sposób zarobić dwukrotnie! Nie ma na to naszej zgody! :) 

Zdjęcia oryginału, przesyłane jeszcze do niedawna drogą Messenger'a: 


Nowy twór, ewidentny odlew z powyższego egzemplarza:
Cechą charakterystyczną tego odlewu jest oczywiście porowata powierzchnia, absolutny brak cech bicia stemplem. Jak widać "niedobicia" i centryczność krążka pokrywają się z oryginałem. 

Apeluję o czujność!
Pozdro

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Multipla koronna wagi 3,5 talara z 1621 roku, najsłynniejszego stempla w historii numizmatyki polsko-litewskiej

450 rocznica Unii Lubelskiej / 450-osios Liublino Unijos metinės